VOORBEELD PROJECTEN

En reviews

CNV en promotie

Voor het CNV werven wij nu al een geruime tijd leden. Doel is ‘Veel meer leden’. Hoe hebben wij dit project aangepakt?

Wij brengen alle kanalen in kaart waarlangs wij leden kunnen werven. Deze kanalen gaan we actief benutten. Zo zijn we bijvoorbeeld met een foodtruck in de kleuren van CNV en met hun logo door het land gaan toeren om zo op een informatieve manier bij verschillende grote organisaties in contact te komen met onze doelgroep: hoe gaat het op je werk? Wat zouden jullie graag anders zien? Wat vinden jullie van de vakbond? Op deze manier creëerden wij zichtbaarheid en een gevoel van interesse en wierven wij leads die wij vervolgens konden converteren naar leden.

 

Maar daar hield het uiteraard niet op. Wij hebben gekeken naar het hele verkoopproces: hoe zit het met behoud van leden/klanten? Kunnen wij bestaande kanalen optimaliseren? Aan de hand van een analyse hebben we een plan op maat opgesteld. Ondertussen voedden wij onze opdrachtgevers constant met nieuwe ideeën, met nieuwe mogelijkheden, waarvan er een groot aantal ook is gerealiseerd. Doel was steeds leden/klanten werven en de omzet verhogen.

Rabobank en market intelligence

Voor de Rabobank hebben we een verkooptraining ontwikkeld voor hun verkopers MKB. Hun verkopers liepen niet zelden vast in oude gewoontes en routines. De Rabobank wilde hun verkopers inspireren met nieuwe ideeën om hun klanten beter te bedienen en te kunnen up-sellen. Deze training hebben wij op maat ontwikkeld en binnen de bank uitgerold. Veel positieve reacties van hun MKB-sales team. Ook omdat hun verkopen daarna aanzienlijk beter liepen.

Start-ups en sales

Start-ups putten voor hun verkopen vooral uit hun inner circle. Aandacht voor sales is vaak onderbelicht. Wat ons heel vaak opvalt is dat bedrijven beseffen dat ze aan verkoop moeten doen maar dit toch achterwege laten. Zeker in de eerste drie jaar. En wat als deze inner circle dan uitgeput raakt? Ga je een sales medewerker in dienst nemen? Dat is duur. En je hebt geen ervaring op dat punt opgedaan, dus heb je wel de juiste persoon aangenomen? Heb je de tijd en expertise om deze persoon te monitoren, te trainen en gemotiveerd te houden? Ben je in staat om de resultaten te evalueren? Hoeveel calls maakt je medewerker? Waarom lukt het wel? Waarom lukt het niet? Welke informatie krijg hij/zij binnen van zijn/haar prospects? Hoe kan hij/zij leads anders gaan indelen waardoor hij/zij meer conversie draait? Zijn er andere manieren die je verkoopmedewerker in kan zetten?

Wij hebben deze processen allemaal onder controle door onze ruime ervaring. Dat geeft de zekerheid dat je geen kansen laat liggen en dat je je doelen behaalt in een kortere periode tegen lagere kosten. Bijvoorbeeld door een training of door coaching van je verkoopmedewerker.

Non-profit organisaties en ledenbehoud

Groei hoeft niet altijd te komen uit werving van nieuwe leden, klanten of donateurs, maar zit ook in het behoud van leden, klanten of donateurs. Bij nogal wat bedrijven/non-profits is het al te makkelijk om de relatie op te zeggen.

 

Klant: “Goedemiddag, ik wil graag mijn lidmaatschap/abonnement/donatie opzeggen.”

Operater: “Natuurlijk geen probleem, wat is uw postcode……”

 

Het heeft niet zo heel veel zin om de voordeur wagenwijd open te zetten als de achterdeur ook openstaat. Wij kijken goed naar het huidige verkoopproces, naar de beloftes, naar de customer loyalty en naar de client satisfaction. Waar nodig gaan we daarop processen optimaliseren, de klanttevredenheid verhogen en nieuwe impulsen toevoegen.